4.4.3 Variabile

Variabilele sunt asemenea unor locuri de pe rafturi. Evident că ele diferă în funcție de ceea ce pot stoca. La fel se întâmplă și în cazul variabilelor JAVA, ele sunt de diferite în funcție de tipul de date pe care il pot memora. Asta înseamnă că variabilelor le vom asocia un tip de date și le vom da un nume.

În Java, variabilele sunt utilizate pentru a stoca date care pot fi utilizate și manipulate de programele tale. O variabilă are un tip, un nume și o valoare. În FTC, variabilele sunt folosite pentru a stoca starea diferitelor componente ale robotului, cum ar fi motoarele și senzorii.

1. Declarația și Inițializarea Variabilelor

O variabilă în Java trebuie să fie declarată înainte de a fi utilizată. Sintaxa generală pentru declararea unei variabile este:

tip nume;

unde tip este tipul de date al variabilei (cum ar fi int, double, String, etc.), iar nume este identificatorul variabilei.

Exemplu de declarare și inițializare:

int varsta; // declararea unei variabile de tip int
varsta = 16; // inițializarea variabilei

Declarația și inițializarea pot fi făcute într-o singură linie:

int varsta = 16;

2. Tipuri de Date Primare

Java are opt tipuri de date primare:

  • int: Stochează numere întregi (fără punct zecimal), ex: 123, -456
  • double: Stochează numere cu punct zecimal, ex: 3.14, -0.001
  • boolean: Stochează valori adevărat (true) sau fals (false)
  • char: Stochează un singur caracter, ex: ‘a’, ‘B’, ‘3’
  • byte: Stochează numere întregi mici (-128 to 127)
  • short: Stochează numere întregi mici (-32,768 to 32,767)
  • long: Stochează numere întregi mari (-2^63 to 2^63-1)
  • float: Stochează numere cu punct zecimal, cu precizie simplă

Exemple:

int numar = 10;
double pi = 3.14159;
boolean esteAdevarat = true;
char litera = 'A';

3. Tipuri de Date Obiect

Pe lângă tipurile de date primare, Java are tipuri de date obiect (non-primare), care sunt instanțe ale claselor. Cele mai comune tipuri de date obiect sunt:

  • String: Stochează șiruri de caractere, ex: „Hello, World!”

Exemplu:

String mesaj = "Salut, lume!";

4. Variabile Locale și Globale

  • Variabile locale: Declarațiile acestor variabile sunt în interiorul unei metode și sunt vizibile doar în acea metodă.
  • Variabile de instanță (globale): Declarațiile acestor variabile sunt în afara oricărei metode, dar în interiorul unei clase, și sunt accesibile de către toate metodele din acea clasă.

Exemplu de variabilă locală:

public void metoda() {
int numarLocal = 5; // variabilă locală
}

Exemplu de variabilă de instanță:

public class Robot {
int numarGlobal; // variabilă de instanță

public void metoda() {
numarGlobal = 10; // accesarea variabilei de instanță
}
}

5. Modificatori de Acces

Modificatorii de acces controlează vizibilitatea variabilelor:

  • public: Variabila este accesibilă din orice altă clasă.
  • private: Variabila este accesibilă doar în interiorul clasei în care este declarată.
  • protected: Variabila este accesibilă în interiorul pachetului și de către clasele derivate.
  • default (nici un modificator): Variabila este accesibilă doar în interiorul pachetului.

Exemplu:

public class Robot {
public int varstaPublica;
private int varstaPrivata;
protected int varstaProtejata;
int varstaImplicita; // default
}

6. Final

Variabilele declarate cu final nu pot fi modificate după inițializare.

final int CONSTANTA = 10;

7. Utilizarea Variabilelor în FTC

În FTC, variabilele sunt adesea utilizate pentru a stoca referințe la componente hardware:

public class RobotHardware {
public DcMotor leftMotor = null;
public DcMotor rightMotor = null;

HardwareMap hwMap = null;

public void init(HardwareMap ahwMap) {
hwMap = ahwMap;

leftMotor = hwMap.get(DcMotor.class, "left_drive");
rightMotor = hwMap.get(DcMotor.class, "right_drive");
}
}

Aceasta este o introducere de bază în variabilele Java, suficiente pentru a începe programarea roboților în FTC. Pe măsură ce progresați, veți descoperi mai multe concepte și tehnici avansate.